perjantaina, lokakuuta 08, 2004

Joulu on taas, joulu on taas..

Onko tämä nyt vain vilkkaan mielikuvitukseni tulosta vai todellisuuteen perustuva havainto: Alkaako joulumarkkinointi vuosi vuodelta aikaisemmin?

Olin viikko sitten muutaman kaverin kanssa Vantaalle putkahtaneen kukkakauppa Plantagenin avajaisissa.. siis ostamassa iskuporakonetta, en Kekkilän mustaa multaa! Aikani työkaluja räplättyäni huomioni kiinnittyi vähän matkan päässä hyörivään ihmismassaan. Ensimmäinen ajatus: "Missä hyörinää, siellä parhaat alet". Suureksi yllätyksekseni ihmisparven keskeltä paljastui iso, täysin koristeltu joulukuusi ja allas täynnä halpaa joulurihkamaa! Kymmenet ihmiset hamusivat joulupalloja, enkelikoristeita ja muuta krääsää kärryihinsä maaninen kiilto silmissään. Mikä näitä ihmisiä vaivaa? Itse olen juuri ja juuri saanut mahdutetuksi päähäni että tuo vettä tihkuva, haalea ajanjakso juhannuksen ja Helsingin Juhlaviikkojen välissä oli todellakin se paljon odotettu kesä. Joulu nyt tuntuu vielä kaukaiselta kuin Suomen pääsy futiksen mm-kisoihin.

Panin myös merkille että kukkakaupatkin ovat lähteneet mukaan tiukkaan välipala-bisnekseen. Teholannoitteiden ja jukkapalmujen vieressä nakotti sellainen pikkuinen snacky-hylly joka löytyy nykyään liki jokaisesta huoltamosta, kioskista, palvelupisteestä.. ja tottakai myös Postista. Pitääkö sitä karkkia ja limpparia tyrkyttää ihan joka käänteessä? Minkälainen vaikutus tällä on kansanterveydelle? Itseäni ainakin pelottaa niin perkeleesti sokerihumalan ja lääkkeiden yhteisvaikutuksesta kilahtanut mummeli ryntäämässä jättikokoisten ostoskärryjen kanssa kohti Stockan Hullujen päivien® liivialennusta!

Joku roti tähänkin.